Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze websitestatistieken en tracking cookies.

De nieuwe franchise wet.

Franchisen is een geweldig concept: de franchisenemer lift mee op de succesformule van de franchisegever. De franchisenemer gaat over de dagelijkse gang van zaken, terwijl de franchisegever het concept bewaakt en verder ontwikkelt. Helaas gebeurt met enige regelmaat dat beide partijen het niet met elkaar eens zijn. De franchisegever heeft in zo`n geval een betere positie ten opzichte van de franchisenemers. De nieuwe wet moet de balans tussen deze twee herstellen.

Wat houdt franchising precies in?

In de basis is franchisen het volgende: Een vorm van ondernemen waarbij de eigenaar van het merk en het moederbedrijf een ondernemer de mogelijkheid geeft om een eigen vestiging te openen van de onderneming. De franchisenemer betaalt hiervoor een instapfee en maandelijkse bijdrage. De voordelen van franchisen zijn onder andere de naamsbekendheid en de exclusiviteitgarantie in de afgebakende regio.

Bij franchisen heb je twee vormen:

- Met soft franchisen heb je meer vrijheid en mogelijkheden in het vormen van een eigen beleid. Je wordt nauwelijks door het hoofdkantoor ondersteunt. Commercie, organisatie en marketing worden vaak op eigen kracht ingebracht. Dit biedt voor de franchisenemer de ruimte om een eigen beleid te voeren.

- Een full franchise zorgt voor meer ondersteuning. Veel bedrijfsonderdelen zoals inkoop, marketing, begeleiding en bedrijfsvoering worden door het hoofdkantoor ondersteunt. Zo kun je als franchisenemer richten op zaken die voor jou écht belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan klantcontact, bedrijfsvoering of het uitoefenen van échte vakmanschap. Dan is een full-franchise organisatie het meest passend voor jou. De rest van de activiteiten wordt door de franchisegever opgepakt. 

Waar zit het probleem?

Vaak zijn er tussen de franchisegever en franchisenemer geen problemen. Toch zie je soms dat beide partijen onenigheid hebben. Een van de grootste knelpunten waar franchisenemers tegen aanlopen betreft de verwachte omzetvoorspellingen. Sommige franchisenemers verwijten de franchisegevers omzetvoorspellingen te hebben gemaakt die in de praktijk niet haalbaar zijn. Al enkele keren heeft de Hoge Raad zich uitgelaten over de onhaalbare verwachtingen. Veel franchisenemers zijn van mening dat zij tegenover de franchisegevers kwetsbaar zijn tijdens de onderhandelingen met de franchisegever.

Hoe lost het wetvoorstel dit op?

Om franchisegevers en potentiele franchisenemers tegemoet te komen heeft de Staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken in haar wetsvoorstel opgenomen dat partijen zich als ‘goed franchisenemer’ en ‘goed franchisegever’ moeten gedragen. De Staatssecretaris neemt ook een aantal concrete maatregelen in wet mee zoals:

- Vóór het sluiten van de overeenkomst moet de franchisegever en de franchisenemer duidelijk informeren over de benodigde investeringen. De franchisenemer mag vier weken nadenken over het aanvaarden van de overeenkomst.

- De franchisegever heeft de plicht om de franchisenemer altijd te informeren over de beleidswijzigingen die ‘aanzienlijke’ gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering.

Oftewel: De franchisenemer krijgt hiermee een sterkere positie, met name aan de onderhandeltafel.

Wat is de status?

Uit de internetconsulatie kwamen de welbekende tegenstellingen naar voren. De franchisenemers willen dat de wet zo snel mogelijk in werking treedt. De franchisegevers vinden de wet over het randje gaan. Momenteel is het wetsvoorstel naar de Raad van State gestuurd voor advies. Eind van 2019 zal de wet naar de Tweede Kamer gaan, waarna de wet pas openbaar wordt.

Wat is vinden wij?

Ondanks de vele negatieve reacties staat Flexibility Groep achter de wet. Eerlijkheid en transparantie staat bij ons hoog in het vaandel. Onze selectieprocedure is dan ook er zorgvuldig. We willen jou als kandidaat leren kennen en eerlijke verwachtingen scheppen. We nemen de franchiseformule uitgebreid door en beantwoorden al je vragen. Zo ontstaan er van beide kanten geen verrassingen.

Denk je aan franchise of om een eigen uitzendbureau te starten? Laat je dan informeren. We staan je graag persoonlijk te woord.

 


Download de brochure →


Kom naar de informatieavond→


Contact via whatsapp→

Flexibility Groep
Omdat het werkt!

De Flexibility Groep is opgericht in 2006 te Breda. Inmiddels tellen we landelijk meer dan 100 aangesloten ondernemers, ieder met een eigen (online) vestiging binnen 8 labels.

Over ons

Contact

Ettensebaan 43, 4813 AH, Breda
T. 076 - 5482 111
T. 06 - 13 708 123 van 08:30 t/m 22:00 uur
E-mail: info@flexibilitygroep.nl