Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze websitestatistieken en tracking cookies.

Hoe werf je succesvol klanten?

3 handige recruitment marketing ideeën

Dus jij denkt er over na om een eigen uitzendbureau te starten? Het nemen van dat besluit is al een hele stap, maar nu begint het werk pas. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken bij het opstarten van je eigen uitzendbureau en dat roept veel vragen op. In de blog ‘Dit moet je weten als je een eigen uitzendbureau gaat beginnen’ geven we je een handig stappenplan dat je kunt volgen om een goede start te maken.

In deze blog gaan we een stap verder, want leuk dat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst, maar nu begint het pas. In de opstartfase zitten startende (uitzend)ondernemers vaak met de volgende vragen.

-         Hoe kom ik aan klanten?

-         Hoe vind ik geschikte kandidaten?

-         Welke tarieven moet ik hanteren?

-         Hoe zorg ik voor genoeg opdrachten?

In de beginfase dien je dan ook te investeren in je vindbaarheid. Als je je als franchise- ondernemer aansluit bij de Flexibility Groep helpen wij je met je naamsbekendheid. Het voordeel is dus dat je het niet allemaal in je eentje hoeft te doen, maar dat wij je hierbij op allerlei manieren kunnen ondersteunen. Door je bedrijf te promoten weten klanten en kandidaten je op den duur te vinden.

Er zijn nog meer manieren waarop je je bedrijf in de kijker kunt spelen bij potentiële opdrachtgevers en kandidaten.

Netwerken

Bezoek bijeenkomsten

Wanneer je al ervaring hebt in de recruitmentbranche, heb je waarschijnlijk al contactpersonen bij bedrijven waarmee je contact kunt opnemen en mee in gesprek kunt gaan. Dit maakt het gemakkelijker om klanten te werven, omdat ze jou kennen en je daardoor gemakkelijker een ingang hebt bij het bedrijf.

Op het moment dat je nieuw bent in de branche is dit vaak wat moeilijker. Toch is het goed om kritisch naar je netwerk te kijken. Je bent nieuw in de branche, maar vanuit je overige werkervaring heb je wellicht ook interessante connecties opgedaan, waar je in eerste instantie niet meteen aan denkt en interessant kunnen zijn om mee te gaan praten.

Ongeacht of je ervaring hebt of niet, kan het interessant voor je zijn om netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Op die manier doe je contacten op en breid je je netwerk uit. Tevens zorgt het (frequent) bezoeken van netwerkbijeenkomsten ervoor dat je met je netwerk in contact blijft en een duurzame relatie opbouwt.

Ben online actief

Het bijwonen van netwerkbijeenkomsten is vooral interessant om opdrachtgevers te vinden. Echter, je wilt ook kandidaten vinden die je bij deze opdrachtgevers kunt bemiddelen. Daarom is het ook goed om te investeren in online netwerken. Op een platform als LinkedIn kun je precies zien wie werk zoekt en daarop inspelen.

Tevens zijn er online handige recruitment en marketingsoftware programma’s te vinden die je kunnen helpen om geschikte kandidaten te vinden voor openstaande vacatures bij opdrachtgevers. Vooral in tijden van krapte op de arbeidsmarkt kunnen daarmee gemakkelijker latent werkzoekenden worden gevonden en aangetrokken. Uiteraard blijven websites zoals Indeed, Nationale Vacaturebank en Monsterboard goed om in te zetten omdat je daarmee direct werklozen aantrekt.

Een ander voordeel is dat LinkedIn ook door veel HR-medewerkers en corporate recruiters wordt ingezet voor het vinden van geschikte kandidaten. Doordat ook zij actief zijn op het platform kun je met hen via het platform in contact komen.

Tevens is LinkedIn uitermate geschikt om je eigen deskundigheid te laten zien door relevante content van jezelf of anderen in je netwerk te delen. Op deze manier kun je je publiek organisch laten groeien. Ook kun je zo latent werkzoekenden aantrekken. Zij oriënteren zich namelijk op een andere manier op een nieuwe baan dan dat werklozen dat doen.

Ook kun je adverteren op social media. Denk aan Facebook Ads, LinkedIn Ads etc. Hier kun je voor kiezen wanneer je een specifieke groep mensen wilt bereiken met je bericht. Online adverteren is interessant wanneer je met jou bericht snel de juiste mensen wilt bereiken. In het geval dat je een vacature hebt die je op (zeer) korte termijn graag wilt invullen bijvoorbeeld.

Ben je er wel bewust van dat steeds meer mensen advertenties op hun telefoon en laptop blokkeren. Ook dien je er rekening mee te houden dat, ondanks dat je er een groter bereik mee krijgt, je minder snel mensen aan je bindt. Je dient nu eenmaal een relatie op te bouwen met je opdrachtgevers en kandidaten en dat werkt het beste op een organische manier.

Free Publicity

Ook dit is een ideale manier om jezelf in de kijker te spelen. Je kunt de media benaderen door een persbericht naar ze te versturen. Wanneer je weet dat redacties dagelijks honderden persberichten binnenkrijgen is het belangrijk je daarin te onderscheiden.

Wanneer je dit lukt en je verhaal wordt opgepikt door een redacteur of journalist bereik je een groter en specifiek publiek waarvoor jou verhaal interessant kan zijn.

Acquisitie

Een laatste optie is om bedrijven in de regio aan te schrijven of te bellen met de vraag of je hen op de één of andere manier van dienst kunt zijn bij het invullen van vacante functies. Indien dit niet het geval is, is het raadzaam wel met hen in contact te blijven. Wellicht dat ze in de toekomst wel van je dienstverlening gebruik willen maken.

Tarieven en vergoedingen

Een belangrijk aspect om klanten binnen te halen is het tarief dat je hanteert. Dit is best lastig, maar wij kunnen je daar bij de Flexibility Groep in adviseren.

Een richtlijn die je kunt hanteren is om te kijken welke tarieven er gebruikelijk zijn in de branche. Belangrijk om voor ogen te houden is welk tarief en omzet jij nodig hebt om in je levensonderhoud te kunnen voorzien. Denk ook na over het aantal opdrachtgevers dat je daarvoor nodig hebt.

Wil je meer weten over ondernemer worden bij de Flexibility Groep en wat wij voor je kunnen betekenen? Dan kun je hier een afspraak met ons maken.

 

Flexibility Groep
Omdat het werkt!

De Flexibility Groep is opgericht in 2006 te Breda. Inmiddels tellen we landelijk meer dan 100 aangesloten ondernemers, ieder met een eigen (online) vestiging binnen 8 labels.

Over ons

Contact

Ettensebaan 43, 4813 AH, Breda
T. 076 - 5482 111
T. 06 - 13 708 123 van 08:30 t/m 22:00 uur
E-mail: info@flexibilitygroep.nl