Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze websitestatistieken en tracking cookies.

Google Jobs komt eraan! Wat betekent dit voor jou?

Google Jobs komt eraan! Wat betekent dit voor jou?

Wat is Google Jobs?

Wellicht heb je al gehoord of gelezen dat Google de recruitmentmarkt gaat betreden met haar nieuwste kindje, Google Jobs. Met deze tool wil Google het voor baanzoekers nog gemakkelijker maken om passende functies te vinden. Hiervoor maakt de zoekmachine gebruik van algoritmes en beschikbare data. Zo worden zoekresultaten (op lange termijn) steeds accurater, waardoor (latent) werkzoekenden steeds betere en voor hen relevante vacatures te zien krijgen.

In onderstaande afbeelding is te zien dat het algoritme van Google het functieprofiel van een vacature ‘leest’ om de kandidaten zo van vacatures te voorzien waar ze naar op zoek zijn. Voor het algoritme zijn de vaardigheden in een functieomschrijving belangrijk te ‘begrijpen’ om wat voor baan het gaat. Het beperkt zich dus niet alleen tot het scannen van de functietitel.

Google Jobs 1  

Bron: Google Jobs API documentation

Google Jobs komt ook naar Nederland. Op dit moment is Google deze tool in Nederland (Emerce, 2019) aan het testen. In landen als de VS, Spanje en Engeland wordt er al volop gebruik van gemaakt.

Waarom Google Jobs?

Je denkt misschien, jeetje, nóg een vacaturebank erbij, er zijn er al zoveel. Dat is begrijpelijk, maar Google Jobs werkt nét even anders dan Indeed, LinkedIn, Monsterboard, Nationale Nederlanden, Glassdoor en alle andere websites. Het fungeert vooral als intermediair.

Het zet zelf namelijk geen vacatures online, maar scant alle vacaturebanken, jobboards en vacaturewebsites. De werkzoekende krijgt een overzichtelijke lijst te zien van alle beschikbare vacatures waarnaar hij of zij op dat moment naar op zoek is. Hierover later meer.

Google Jobs 2

In de afbeelding hierboven alvast een kleine sneak preview! In dit voorbeeld is er gezocht naar banen binnen de politiek in Washington DC. Wanneer een kandidaat op 100+ jobs klikt, krijgt hij of zij meer vacatures te zien.

Het voordeel voor de baanzoeker is dat hij of zij niet meer apart alle vacaturesites af hoeft te gaan, om relevante vacatures te vinden én daardoor een specifieke vacature ook niet meer op meerdere plaatsen tegenkomt. Er zijn nog meer voordelen. Voor jou als recruiter biedt Google Jobs ook uitkomst want:

Het verhoogt de traffic naar je website

Aangezien Google Jobs geïntegreerd is in Google Search én daarnaast Google in Nederland de meest gebruikte zoekmachine is op zowel desktop (88%) als telefoon (98%) kun je de vacature via Google Jobs een veel groter bereik creëren dan via je eigen website of andere jobboard. Dit kan ervoor zorgen dat je vacature gezien wordt door mensen die je anders nooit bereikt zou hebben.

Wanneer iemand vervolgens besluit te solliciteren stuurt Google je naar de desbetreffende website. Via die website kan de kandidaat vervolgens solliciteren. Het liefste wil je natuurlijk dat dit jouw website is. Dit kun je beïnvloeden! Hoe je dat doet, lees je verderop in deze blog.

Je trekt zo de juiste kandidaten aan

Google Jobs maakt gebruik van ‘slimme’ software. In combinatie met het creëren van een groter bereik kan dit bijdragen aan een veel betere match tussen kandidaat en het desbetreffende vacatureprofiel. Het kan daardoor de zoektijd naar een geschikte kandidaat, voor jou als recruiter, aanzienlijk verkorten. De kandidaat komt als het ware ‘naar je toe’.

Zoals we van Google gewend zijn, zal het net als bij andere Google zoekresultaten, de meest relevante en nieuwste vacatures als eerste laten zien. Dit betekent dat je heel goed moet nadenken over hoe je de online vacatures ‘Google proof’ maakt. Je wilt tenslotte dat kandidaten via Google naar jouw website worden doorgelinkt om te solliciteren.

Google Jobs 3

Bron: Google Images

Wat kun je doen?

Je wilt dat je vacaturetekst zo hoog mogelijk in Google Jobs komt te staan. Er zijn 4 dingen waar je op kunt letten om dit te beïnvloeden.

  1. Gebruik herkenbare functietitels

Veel mensen vinden de vacaturetitels van Coolblue en Bol.com te gek, vanwege creativiteit en de humor die erin verwerkt is. Voor Google Jobs is dit echter funest. Wanneer Google niet kan ‘herkennen’ om wat voor baan het precies gaat, is de vacature lastiger te indexeren. Ondanks dat Google naar meer dingen ‘kijkt’ dan alleen de functietitel, kan het ervoor zorgen dat de vacature laag in Google Jobs komt te staan. Dit kan weer gevolgen hebben voor de vindbaarheid en zichtbaarheid van de vacature. Duidelijke functietitels zoals ‘Administratief medewerker’ of ‘Financieel Adviseur’ werken dus het beste.

  1. Volledige vacature laten zien

In Google Jobs is het belangrijk om de volledige vacature te laten zien. Voorheen was het gebruikelijk om bij een vacature de tekst ‘lees meer’ toe te voegen, zodat kandidaten voor de volledige vacature op jouw website uitkwamen. Echter, in Google Jobs is het belangrijk de volledige vacaturetekst te tonen. Dit verhoogt de betrokkenheid van een kandidaat bij een vacature. Dat is net zo belangrijk voor een goede Google ranking van je vacature. Hoe langer een kandidaat een vacature leest in Google Jobs, hoe beter dit dus is voor de hoogte van de vacaturetekst.

  1. Maak je vacaturetekst concreet

Nu je weet dat Google een vacature bestudeerd op vaardigheden, is het ook belangrijk om de vacature inhoudelijk sterk te maken. Trigger de kandidaat om verder te lezen door een pakkende introtekst te maken. Denk daarbij goed na over de doelgroep waarop je met deze vacature de focus op legt. Je wilt immers de juiste mensen aantrekken met de vacature. Gebruik niet meer dan 7 opsommingen, want daarna stoppen kandidaten met lezen. Vermijd jeukwoorden. Wees dus zo concreet en duidelijk mogelijk.

  1. Vermeld de locatie en het salaris

Een verplicht onderdeel in Google Jobs is het benoemen van de locatie in de vacature. Dit is ook niet zo gek, want dit is het eerste filter dat een werkzoekende zal instellen. Hoe specifieker, hoe beter! Een straatnaam in combinatie met een plaatsnaam scoort beter dan wanneer alleen een plaatsnaam genoemd wordt. Ook het salaris is belangrijk om te noemen. Wanneer dit namelijk niet in de vacature naar voren komt, zal Google op basis van soortgelijke banen, hier zelf een salarisindicatie aan koppelen.

Hopelijk hebben we je met deze blog je kunnen helpen om je goed voor te bereiden op de komst van Google Jobs.

Wil je meer weten of heb je een andere vraag? Laat het ons weten! Neem contact op via: https://starteigenuitzendbureau.nl/contact.

Flexibility Groep
Omdat het werkt!

De Flexibility Groep is opgericht in 2006 te Breda. Inmiddels tellen we landelijk meer dan 100 aangesloten ondernemers, ieder met een eigen (online) vestiging binnen 8 labels.

Over ons

Contact

Ettensebaan 43, 4813 AH, Breda
T. 076 - 5482 111
T. 06 - 13 708 123 van 08:30 t/m 22:00 uur
E-mail: info@flexibilitygroep.nl