Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze websitestatistieken en tracking cookies.

Dit moet je weten als je een uitzendbureau wilt beginnen

Atletiek

Denk je erover om je eigen uitzendbureau te starten? Dan is het goed om te weten wat hier zoal bij komt kijken. Zo zijn er praktische zaken en wettelijke eisen waarmee je rekening moet houden. Het is daarom aan te raden om jezelf vooraf hier goed in te verdiepen. Hieronder zetten we de meest belangrijkste zaken voor je uiteen zodat je voortvarend met je eigen uitzendonderneming aan de slag kunt!

  1. Bedrijfsnaam en domeinnaam kiezen

Hiermee maak je jouw eigen bedrijf officieel. Kijk altijd goed na of de bedrijfsnaam die je in gedachten hebt niet door iemand anders in gebruik is genomen. Dit kun je doen bij de Kamer van Koophandel, maar ook bij websites waar je domeinnamen kunt kopen.

Wanneer je gekozen bedrijfsnaam al door iemand anders in gebruik is, heeft dit negatieve gevolgen voor je zichtbaarheid en (online) vindbaarheid. Vooral bij het aanmaken van een domeinnaam is dit lastig, want vaak is de meest voor de hand liggende variant al door die ander in gebruik genomen. Om met dezelfde naam online gevonden te worden, wordt dan lastig. Je zult er veel tijd én geld in moeten investeren om jezelf online op de kaart te zetten.

  1. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst

Nu je bedrijfsnaam bekend is kun je je uitzendbureau gaan registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK). Om je bedrijf te registreren moet je een rechtsvorm kiezen. Is het een éénmanszaak, een Vennootschap onder Firma (VOF) of een Besloten Vennootschap (BV)? De KvK kan je hierbij ondersteunen. Tevens is het belangrijk dat je bij de KvK aangeeft dat je arbeidskrachten gaat bemiddelen. De KvK registreert je bedrijf dan tevens ook bij de WAADI (Wet Allocatie Arbeid Door Intermediairs). Na inschrijving krijg je een KvK-nummer en een btw-nummer. Dit btw-nummer heb je nodig om je omzetbelasting te doen bij de Belastingdienst.

  1. Startkapitaal inbrengen

Vooral in de beginperiode heb je met je uitzendonderneming meer uitgaven dan inkomsten. Het is dan handig dat je een buffer hebt waarmee je deze kosten kunt opvangen. Een reden is dat opdrachtgevers vaak een specifieke betalingstermijn (60 dagen, 90 dagen) hanteren. Dit zorgt ervoor dat je soms je buffer nodig hebt om bijvoorbeeld de salarissen van uitzendkrachten vooruit te betalen wanneer zij bij opdrachtgevers aan de slag gaan.

  1. Aansluiten bij pensioenfonds, brancheorganisaties en arbodienst

Op het moment dat je uitzendkrachten bij opdrachtgevers plaatst ben je als hun werkgever verplicht periodiek pensioenpremie voor hen af te dragen. Je zult je dus moeten aanmelden bij een pensioenfonds. Voor de uitzendbranche is dat Pensioenfonds Stipp (Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten).

Tevens is het ook handig om je aan te sluiten bij brancheorganisaties zoals de Algemene Bond Uitzendorganisaties (ABU) of de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU). Zij stellen uitzend CAO’s op, waar jij, wanneer je bij één van hen bent aangesloten, op kunt terugvallen. Ook kun je laten zien dat je hierbij bent aangesloten en kun je bij deze brancheorganisaties veel informatie vinden omtrent contracten én informatie uit de branche.

Daarnaast ben je als uitzendonderneming verplicht om je aan te sluiten bij een gecertificeerde arbodienst. Dit is van belang omdat je als werkgever verantwoordelijk bent voor ziekte en arbeidsongeschiktheid van je uitzendkrachten. Tevens helt de arbodienst je bij het opstellen en uitvoeren van het ziekteverzuimbeleid.

  1. Verkrijg verschillende keurmerken

Een keurmerk is iets anders dan een certificering. Dit betekent vaak is het niet verplicht is om af te sluiten. Toch kan het hebben van een keurmerk je veel opleveren. Het Stichting Normering Arbeid (SNA) keurmerk bijvoorbeeld. Dit is een keurmerk speciaal voor de uitzendondernemingen. Met de keurmerk kunnen de risico’s voor jou als inlener worden beperkt. Tevens laat het keurmerk zien dat je je aan de wettelijke eisen omtrent arbeidsbemiddeling houdt. Het SNA keurmerk wordt veel in de markt en branche gebruikt. Tevens wordt het met dit keurmerk mogelijk om je aan te sluiten bij een uitzend-CAO (zie punt 4).

  1. Blijf alert op veranderende wet- en regelgeving

In de uitzendbranche gebeurt er veel op het gebied van wet- en regelgeving. Houd goed in de gaten wat er allemaal gebeurt zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Zo wordt het toepassen van wetten zoals de Wet Verbetering Poortwachter, de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

  1. Bepaalde de branches waarin je wilt gaan bemiddelen

Om je in de uitzendbranche te onderscheiden is het goed om voor een specifieke branche te kiezen. Wellicht heb je al interessante mensen in je netwerk waarmee je contact kunt leggen. Dit kan een eerste stap zijn om opdrachtgevers te werven.

  1. Maak gebruik van uitzend- en recruitmentsoftware

Om gestructuurd en efficiënt te werken is het goed om te investeren in goede uitzend- en recruitmentsoftware. Het helpt je met loon- en personeelsadministratie, urenregistratie, facturatie en planning. Ook het vastleggen van gegevens van kandidaten, het online zetten van vacatures en het uploaden en opslaan van CV’s. Houd er wel rekening mee dat dit soort platforms vaak abonnementskosten met zich meebrengen.

Nu je weet waar je allemaal aan moet denken is het goed om voor jezelf in kaart te brengen hoe jij jouw uitzendorganisatie wil runnen. Kies je ervoor om alles zelf te doen of vind je het prettig om op juridische, administratieve en financiële zaken ondersteund te worden?

Het is belangrijk om deze afweging voor jezelf te maken zodat je hierop kunt anticiperen. Het maakt zo voor jezelf duidelijk hoe de dagindeling eruit ziet en waaraan jij je tijd wilt besteden.

Als je vooral graag bezig wilt zijn met de kerntaken, het binnenhalen van nieuwe opdrachtgevers én kandidaten bemiddelen bij deze opdrachtgevers, kan franchisepartner worden van de Flexibility Groep een interessante optie zijn. Wij nemen namelijk veel van bovenstaande punten én andere praktische zaken voor onze rekening zodat jij kunt doen wat jij het liefste doet!

Nog wat tips nodig voor het beginnen van een eigen uitzendbureau? Onze ondernemers geven je nog een paar tips waar je niet op mag bezuinigen.

 

Wil je meer weten over franchisepartner worden bij de Flexibility Groep? Vraag dan HIER onze informatiebrochure aan!

Flexibility Groep
Omdat het werkt!

De Flexibility Groep is opgericht in 2006 te Breda. Inmiddels tellen we landelijk meer dan 100 aangesloten ondernemers, ieder met een eigen (online) vestiging binnen 8 labels.

Over ons

Contact

Ettensebaan 43, 4813 AH, Breda
T. 076 - 5482 111
T. 06 - 13 708 123 van 08:30 t/m 22:00 uur
E-mail: info@flexibilitygroep.nl