Franchisen in de uitzendbranche: een hoog succesratio!

Nieuws – 20 Oct 2022 door Menno Kop

We horen het veel: de uitzendbranche is een leuke branche om in te werken. De dynamiek en de voldoening van het werk bij een uitzendbureau is heerlijk, maar… Je eigen uitzendbureau runnen is nog véél leuker! Ondernemen in de uitzendbranche is in essentie laagdrempelig omdat je niet meer nodig hebt dan een telefoon, een computer en je eigen vaardigheden. Echter maken kostbare zaken als bevoorschotting, verloning, keurmerken en systemen de opstart voor de meeste ontzettend lastig. Het vakblad ‘Flexmarkt’ hield daarom een interview met onder andere de Algemeen Directeur van de Flexibility Groep; Leon van Giezen, waarin met name ingezoomd wordt op de kansen en mogelijkheden die een franchiseformule ondernemers in de uitzendbranche kan brengen.

“Een uitzendbureau beginnen is complex.”

Een uitzendbureau beginnen vanuit niets is om bovenstaande redenen niet gemakkelijk. In het geval dat de opstart wel lukt, kan één wanbetaler al de genadeklap voor je jonge onderneming betekenen. Voor jezelf beginnen als franchisenemer is echter een stuk laagdrempeliger. Toch is franchisen in deze business een stuk minder bekend dan bijvoorbeeld in de retailbranche. Zo maakt momenteel nog geen 2% van alle ABU- of NBBU-aangesloten uitzendbureaus gebruik van deze laagdrempelige manier om te werken zoals jíj het wilt. En dat is opvallend! Zo schrijft ook de Flexmarkt die de Flexibility Groep in hun nieuwe artikel onder de loep neemt als één van de grootste spelers in de uitzend-franchisewereld. Er zijn namelijk meer dan genoeg redenen waarom de succesratio van een uitzendbureau die aangesloten is bij een franchiseformule, in de praktijk veel hoger ligt (en haalbaarder is) gebleken. Dat komt onder andere door:

De schaal- en inkoopvoordelen en grote (collectieve) contracten met bijvoorbeeld grote job boards
De begeleiding van een sterke backoffice en aansluiting op professionele systemen
De bevoorschotting en verloning van kandidaten
Het voordeel van de merkbekendheid van een grote formule

“Flexibility Groep is laagdrempeliger.”

Toch is de ene franchiseformule de andere nog niet. En zitten er ook veel verschillen tussen de gerenommeerde franchiseformules in Nederland. Zo heb je als franchisenemer bij de ene formule bijvoorbeeld meer startkapitaal nodig om je bedrijf te kunnen beginnen dan bij de ander. De vriendelijke instap bij de Flexibility Groep wordt door het vakblad ‘Flexmarkt’ dan ook benadrukt als een van de vele voordelen van ons concept. “Waar andere formules vaak tienduizenden euro’s kunnen vragen, werkt dat bij deze formule heel anders. Kandidaten kunnen met een geringe investering starten. Dat maakt de Flexibility Groep een stuk laagdrempeliger”, zo schrijft het vakblad.

Naast een aanzienlijk voordeligere instapfee, wordt ook door onze eigen Leon nog even verder ingezoomd op de andere voordelen. Zo vertelt hij de Flexmarkt trots: “De Flexibility Groep verzorgt een opleiding en starters kunnen bij ons vanuit huis beginnen met onze commerciële ondersteuning.” Daarnaast hebben onze franchisenemers bijvoorbeeld altijd een team van experts op het gebied van onder andere finance, marketing, wet- en regelgeving die hen begeleidt. Alle hulp en kennis is met ons servicekantoor altijd slechts een e-mail of telefoontje verwijderd!

”We hebben ervaren uitzenders én specialisten van buiten de uitzendbranche”

Op de vraag wie de doelgroep van de Flexibility Groep is slaat Leon in dit interview dan ook de spijker op zijn kop: “We hebben mensen die aan het begin van hun werkbare leven staan, maar ook die aan het eind zitten en nog een paar jaar iets anders willen doen.” Ondanks dat de kans op een soepele start bij mensen met uitzendervaring vaak groter is, draait het bij Flexibility toch ook grotendeels om de motivatie, de wilskracht en je inzet. Zo omschrijft ook Leon ons ‘franchisegezelschap’: “Er zitten ervaren uitzenders tussen die na een reorganisatie met een vaststellingsovereenkomst (VSO) zijn vertrokken en hun ervaring te gelde willen maken. En je hebt specialisten van buiten de uitzendbranche die alles wetten van een bepaalde sector en een eigen netwerk meebrengen.” Deze uiteenlopende verzameling van gemotiveerde ondernemers maakt de Flexibility Groep dan ook het persoonlijke en betrokken Flexibility waar we zo trots op zijn!

“Je moet ausdauer hebben. Als je doorzet, kun je een mooi ondernemersinkomen genereren. Maar dat kost tijd.”

Ondanks alle support en handvaten vanuit een grote franchisegever, is en blijft het jouw onderneming. Van Giezen benadrukt in het artikel dan ook het belang van transparantie en verwachtingsmanagement bij nieuwe starters. Hij vertelt: “Kandidaten stimuleren we om met bestaande ondernemers contact te zoeken, want ze moeten weten: het begin is vooral doorzetten.” Zeker in de beginfase kan het opstarten lastig zijn. Je hebt daarom veel “ausdauer” nodig, zo verwoord de Algemeen Directeur van de Flexibility Groep de benodigde ‘lange adem.’ “Want”, zo verklaart hij: “Als je doorzet kun je een mooi ondernemersinkomen genereren. Maar dat kost tijd.”

“Al met al is de succesratio vergeleken met zelf ondernemen velen malen groter”

"Al met al is de succesratio vergeleken met zelf ondernemen wel velen malen groter”, zo benadrukken ook de experts bij de Flexmarkt. De focus van de Flexibility Groep is dan ook om de ondersteunende factor te zijn in iedere fase; van opstart tot continue groei. De dynamiek verandert uiteraard wel wanneer een succesvolle franchisenemer groeit en personeel aanneemt of zijn/ haar bedrijf uitbreidt met een extra label, zo legt de Algemeen Directeur uit. Leon sluit het artikel dan ook af met de trotse woorden: “Onze uitdaging is om mee te groeien met die succesvolle partners. In het begin neem je de franchisenemers aan de hand. Dat verdwijnt als iemand succesvol is. Dan word je meer een partner op strategisch gebied.”

 

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van deze website en daarbuiten te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod te verhogen. Klik op akkoord om aan te geven dat je instemt met ons privacy statement.