Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze websitestatistieken en tracking cookies.

3 manieren voor een succesvolle bedrijfsgroei

Eigen uitzendbureau

Elke dag komen er in Nederland nieuwe bedrijven bij. Ook het afgelopen jaar was dit weer het geval. In 2018 is het aantal nieuwe bedrijven gegroeid met 5% ten opzichte van het jaar daarvoor. Een kanttekening daarbij is dat daarentegen ook ongeveer 61% van de ondernemingen is gestopt.

Denk je na om voor jezelf te beginnen? Dan is het belangrijk om niet alleen succesvol uit de startblokken te komen met je bedrijf, maar ook te zorgen voor een succesvol bestaan erna. Hoe pak je dat aan? Vermijd de volgende situaties en je bent goed op weg!

Denk je na om voor jezelf te beginnen? Dan is het belangrijk om niet alleen succesvol uit de startblokken te komen met je bedrijf, maar ook te zorgen voor een succesvol bestaan erna. Hoe pak je dat aan? Vermijd de volgende situaties en je bent goed op weg!

1. Focus op hoofdlijnen

Voor het runnen van een succesvol recruitmentbureau is het belangrijk om je bezig te houden met de strategie. Ongeacht of je personeel in dienst hebt of niet is de focus op groei belangrijk.

ZZP

Wanneer je zelfstandige bent zonder personeel ben je uiteraard vooral bezig met operationele werkzaamheden. Toch is het ook belangrijk na te denken over toekomstige groei en doelstellingen voor je bedrijf. Dit is vaak lastig omdat je druk bezig bent met klanten en kandidaten maar daarom kun je één dag in de week uittrekken om aan je eigen bedrijf te werken. Op die manier kun je ongestoord aan je bedrijf werken. Communiceer dit wel goed met je omgeving, zodat je niet tussentijds wordt afgeleid.

Zelfstandige met personeel

Wanneer je enkele mensen in dienst hebt wordt het al iets gemakkelijker om aan de (door)ontwikkeling van je bedrijf te werken, omdat je personeel de operationele activiteiten voor hun rekening kunnen nemen. Toch blijkt het ook dan vaak lastig om bepaalde werkzaamheden los te laten of te delegeren. Dit is niet zo vreemd want het is en blijft tenslotte je bedrijf, waar je je ziel en zaligheid in legt. Het gevolg kan zijn dat er micro managen ontstaat, waardoor je de grote lijnen uit het oog kunt verliezen. Voor een succesvol recruitmentbureau is het beter om je bezig te houden met het uitzetten van de grote lijnen die de basis vormen voor (een duurzame) groei.

Tevens loop je als ondernemer ook tegen dingen aan waar je minder blij van wordt of minder sterk in bent. Denk bijvoorbeeld aan boekhouding of administratie. Je bent er vaak veel tijd en energie aan kwijt die je liever steekt in het helpen van bestaande klanten en kandidaten of het werven van nieuwe klanten en kandidaten. In dat geval kun je ervoor kiezen om dit uit te besteden. Dit kan bijvoorbeeld een personeelslid zijn of de Flexibility Groep. Wanneer je hier als franchise- ondernemer bij bent aangesloten ondersteunen wij, jou bij allerhande zaken zoals administratie, verloning, software programma’s die je kunt gebruiken et cetera.

2. Ken de markt

Als zelfstandige start je vaak in een branche waarin je eerder werkervaring hebt opgedaan. Hierdoor weet je precies wat je kunt verwachten en ken je de markt goed.

Ook wanneer je als ondernemer start, maar niet of minder bekend bent met de markt kun je toch een succesvol recruitmentbureau opzetten en uitbouwen.

In dit laatste geval zul alleen veel meer tijd moeten steken in het leren kennen van de recruitmentmarkt aangezien het helemaal nieuw is. Bij de Flexibility Groep kunnen we je hierin ondersteunen, zodat je meteen succesvol aan de slag kunt.

Ongeacht of je werkervaring en kennis hebt in de branche is het van belang om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in de markt. Je wilt als ondernemer voorop blijven lopen in de markt en jezelf onderscheiden. Het helpt als je daarbij trends en ontwikkelingen in de markt volgt. Daarvoor kun je beurzen en congressen bezoeken, branchenieuws volgen, brainstormen en netwerken met andere franchise-partners en collega’s in de markt etc.

3. Wees kritisch

Wanneer je net begint is het logisch dat je elke opdracht die je kunt krijgen aanneemt. Naarmate je langer bezig bent, kom je erachter dat er ook weleens opdrachten/opdrachtgevers zijn die je minder leuk vindt of minder goed bij je passen. Hier leer je van, waardoor je een nog betere ondernemer wordt. Durf kritisch te zijn door goed na te denken of je bepaalde opdrachten nog aan wilt nemen. Zeker wanneer je de tijd en energie die je erin steekt (werving en selectie) afzet tegen het resultaat dat het je oplevert (wel of geen plaatsing).

Ook is het goed om regelmatig de balans op te maken. Kijk kritisch naar je business model. Waar sta je nu en waar wil je naartoe? Daarvoor kun je jezelf de volgende vragen stellen:

-        Hoeveel mensen heb ik geplaatst bij de verschillende opdrachtgevers?

-        Hoe gaat het met de kandidaten die ik bij mijn opdrachtgevers geplaatst heb?

-        Hoeveel nieuwe opdrachtgevers en kandidaten heb ik aangetrokken?

-        Hoe kan ik nieuwe opdrachtgevers en kandidaten aantrekken?

-        Hoe sta ik ervoor met het aantal plaatsingen? Lig ik nog op koers?

-        Is de werkwijze die ik hanteer nog steeds effectief?

Door jezelf deze vragen regelmatig te stellen kun je gemakkelijker in kaart brengen hoe effectief je werkzaamheden zijn. Door hier kritisch naar te (durven) kijken wordt het makkelijker om in kaart te brengen met welke activiteiten je kunt doorgaan, met welke je beter kunt stoppen en wat je nog meer/beter zou kunnen doen.

Wil je meer weten of heb je een andere vraag? Laat het ons weten! Contacteer ons op https://starteigenuitzendbureau.nl/contact.

Flexibility Groep
Omdat het werkt!

De Flexibility Groep is opgericht in 2006 te Breda. Inmiddels tellen we landelijk meer dan 100 aangesloten ondernemers, ieder met een eigen (online) vestiging binnen 8 labels.

Over ons

Contact

Ettensebaan 43, 4813 AH, Breda
T. 076 - 5482 111
T. 06 - 13 708 123 van 08:30 t/m 22:00 uur
E-mail: info@flexibilitygroep.nl